מודיעין עסקי

מודיעין תחרותי

פוקוס מתמחה באיסוף וניתוח מודיעין במתודולוגיות מתקדמות הכוללות יכולות איסוף ומחקר ברמה גבוהה, חדות טכנית וליווי משפטי צמוד ומקצועי. איסוף המודיעין ונתוחו מאפשר ללקוחותינו להבין טוב יותר את הסביבה העסקית, לשפר תחזיות לגבי סיכונים והזדמנויות עסקיות ולמנף את יכולת התחרות שלהם. 

אנו מזהים הזדמנויות עסקיות ייחודיות פוטנציאליות, מאתרים שחקני מפתח, ויוצרים פרופילי יעד מפורטים המסייעים ללקוחותינו בביצוע מהלכים עסקיים מושכלים.

חקירות רקע

כל מנהל ובעל עסק צריך וחייב לסמוך על החושים שלו, אך חושים טובים אינם מספיקים, במיוחד כאשר יש כוונת הסתרה, או חמור מזה – כוונת זדון. לכן יש החלטות שלא כדאי לקבל רק על סמך תחושות בלי אינפורמציה. לחתום עם שותף עסקי, לסגור עם ספק אסטרטגי ולשכור בכיר לתפקיד רגיש – כל אלו ואחרות הן החלטות שיש לקחת בזהירות, מתוך שיקול דעת, על בסיס מידע מדויק, מהימן ועדכני. כדי להגיע להחלטות הנכונות נוצרו תהליכי איתור, גילוי נאות, מיון, סינון ובדיקה – אך במקרים רבים נדרש מהלך נוסף – חקירות רקע – שבמקרה הטוב מאמת את המידע המצוי ומאפשר התקדמות בראש שקט, ובמקרה הרע חושף שקרים וזיופים ומאפשר לעצור בזמן לפני שנגרם נזק. אמינות היא היסוד לכל התקדמות. החשיבות של חקירות רקע עולה ככל שפוטנציאל הנזק של טעות גדול יותר. הסיכונים יכולים להיות כספיים או סיכוני מוניטין, או שניהם.

חקירות רקע – מה בודקים?

הבסיס של חקירת רקע הוא אימות של המידע שנמסר בתהליך, ע"י האדם או החברה איתם נמצאים במו"מ – מועמד למשרה בכירה, מפיץ, לקוח גדול, שוכר נכס וכד'. בנוסף יש לוודא לא רק שהמידע הוא נכון אלא גם שהוא מקיף ושאין מידע נוסף שהוסתר. חקירות רקע כוללות בדיקה של קורות חיים ונתונים אישיים שנמסרו אודות השכלה, סטטוס, ניסיון מקצועי, מוניטין עסקי ופיננסי, יציבות מסחרית, מצב משפטי, קשרים עם גורמים פליליים ועוד שורה של פרמטרים עפ"י הנדרש בכל חקירת רקע, בהתאם לסוג החקירה ולמאפייניה. היקף החקירה נקבע עפ"י הנסיבות והצרכים, החל מבדיקות בסיסיות ועד חקירות רקע מורכבות.

קניין רוחני וזכויות יוצרים

תחת ההגדרה של קניין רוחני (Intellectual Property) כלולים נכסים שאינם מוחשיים כגון יצירות ספרותיות, אמנות, עיצוב וגם סימנים מסחריים, קוד תוכנה, פטנטים והמצאות שונות. גם מוניטין אישי ועסקי נחשבים לקניין רוחני. יש שני מכנים משותפים לכל הנכסים הללו; אחד שהם פרי של מאמץ יצירתי אינטלקטואלי, והשני שהם ניתנים לגניבה בקלות.

בעידן של מרחב דיגיטלי אינסופי בו קל מאוד להעתיק, לשכפל ולהפיץ רעיונות של אחרים יש חשש גדול מאובדן ערך של קניין רוחני וכתוצאה מכך לפגיעה משמעותית בהכנסות של היוצרים בעלי הקנין.

על מנת שיצירה כלשהי תחשב לקניין של אדם או גורם מסחרי, היא צריכה להיות מוגנת בזכויות יוצרים. לא כל פריט בלתי מוחשי יכול ליהנות מהגנה זאת, ולכן כאשר נדרשת חקירה בנושא יש לוודא כי ההגנה קיימת וההשקעה משתלמת. למרבה הצער, מעילות הן תופעה נפוצה. כל עסק עשוי ליפול קורבן למעילה וזהו סיכון שיש לקחת אותו בחשבון כחלק מניהול העסק.

חקירות קניין רוחני וזכויות יוצרים

חקירות בנושאים של קניין רוחני וזכויות יוצרים הן, במרבית המקרים, סבוכות ודורשות שילוב של תחומי ידע ותחכום רב. צוות החקירה כולל מומחים שונים מתחומי משפט וסייבר ומתחומים הקשורים לקניין המסוים. לדוגמא, מומחי טכנולוגיה כאשר מדובר בחקירה בתחומי תוכנה, מומחי רפואה וכימיה כאשר מדובר בקניין רוחני שהוא נוסחה תרופתית ועוד.

מטרת החקירה היא לזהות זיופים, גניבה, שימוש בלתי הולם וחיקוי לא מורשה של קניין רוחני תוך רמיסת זכויות היוצרים וגרימת נזק כלכלי כתוצאה מאובדן הכנסות, ירידת ערך ופגיעה במוניטין.

חשיפת מעילות

הסטטיסטיקה מוכיחה כי האיומים והסכנות מתוך העסק עלולים להיות גדולים יותר מאיומים חיצוניים. במקרים רבים מעילה מבוצעת ע"י אדם או מספר אנשים שזכו לאמון מיוחד ונהנו חופש פעולה המבוסס על האמון שניתן. הנזק לנכסים מוחשיים (כסף, ציוד וכד') ולנכסים בלתי מוחשיים (ידע, מוניטין וכד') עשוי להיות גדול ואף לאיים על המשך פעילותו וקיומו של העסק.

חקירות לחשיפת מעילה הן למעשה סוג של חקירות הונאה עם מאפיינים ייחודיים. חשיפת מעילה מחייבת היכרות טובה עם הפעילות של העסק, הבנה של התהליכים הארגוניים והפיננסיים וכמובן ניסיון במגוון שיטות המעילה וההונאה, בכלל זה מעילות באמצעות מחשבים.

למרבה הצער, מעילות הן תופעה נפוצה. כל עסק עשוי ליפול קורבן למעילה וזהו סיכון שיש לקחת אותו בחשבון כחלק מניהול העסק.

מניעת מעילות – הקטנת סיכוני מעילה באמצעות חקירות רקע למועמדים לתפקידים רגישים בארגון ונוהלי בקרה ומעקב לזיהוי התרחשויות חריגות.

סיכול מעילות – בדיקות תקופתיות של תהליכים רגישים מאפשרת גילוי מוקדם של מעילות וטיפול מהיר – הזמה או אישור – בחשדות למעילה.

חשיפת מעילות – כאשר מתגלות חריגות בארגון יש חשיבות עליונה לזיהוי מהיר של הגורמים, איתור הפרצות וטיפול בנזקים עשוי לעשות את ההבדל עבור העסק הנפגע.

פוקוס מפעילה צוותי חקירה עם חוקרים מורשים בעלי ניסיון מומחים כלכליים ופיננסיים המצוידים בידע עדכני וכלים מתקדמים. לרשות חוקרי פוקוס גם מכון פוליגרף מוביל.

תפריט נגישות